tag:blogger.com,1999:blog-51348512324416868192024-03-09T08:44:16.051+08:00Laman Agama IslamHimpunan laman-laman Islam untuk rujukan semuaedihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.comBlogger91125tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-22749227543115705972007-12-06T09:50:00.000+08:002007-12-06T09:50:38.752+08:00Dutch Lady ::Nutrition and You :: Nutritional Advice<a href="http://www.dutchlady.com.my/bm/home.asp?page=nutrition&subpage=nutritionadvice">Dutch Lady ::Nutrition and You :: Nutritional Advice</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-25586070989899684552007-12-04T17:50:00.000+08:002007-12-04T17:50:05.432+08:00web freeware, shareware, demo, software downloads, downloadable, downloading<a href="http://www.bestsoftware4download.com/s-mcybyebv-web-software.html">web freeware, shareware, demo, software downloads, downloadable, downloading</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-70388517328515587822007-12-03T23:35:00.000+08:002007-12-03T23:36:11.284+08:00Memahami erti sebenar menutup auratMemahami erti sebenar menutup aurat<br>Oleh Masmawi Abdullah<p>-Berita Harian-<p>WANITA zaman pasca moden ini, pakaian dan cara berpakaian sebahagian<br>wanita sekarang gagal mencapai matlamat menutup aurat seperti dituntut<br>Islam. Pakaian mereka hanya berjaya menutup kulit badan, tetapi masih<br>tetap mempamerkan kecantikan dan keistimewaan bentuk serta susuk hingga<br>boleh dikatakan, sama ada mereka berpakaian atau tidak, sama saja.<p>Tetapi itulah hakikatnya, mereka terbabit dengan amalan tabarruj iaitu<br>perbuatan mendedahkan kecantikan rupa paras, sama ada kecantikan itu di<br>bahagian muka atau anggota badan lain. Menurut al-Bakhari, tabarruj ialah<br>wanita yang memperlihatkan kecantikan rupa parasnya.<p>Ketara sekali mereka yang berkenaan khususnya wanita yang mengakui<br>Muslimat, tetapi sukar dikategorikan sebagai Mukminat, terlalu ingin<br>memperagakan kecantikan diri atau keistimewaan sifat fizikal kewanitaan<br>mereka.<p><p>Mereka berpakaian untuk menambahkan kecantikan, bukan untuk menutup aurat.<br>Di samping itu, mereka bersolek dan menggayakan gerak serta lagak yang<br>menarik ketika berada di luar rumah, sedangkan tidak demikian apabila<br>berada di rumah.<p>Untuk mendapat perhatian orang ramai itulah mereka menghiasi diri dengan<br>pakaian fesyen baru yang mengikut aliran semasa, indah serta mahal,<br>diserikan dengan barang kemas mewah bergemerlapan, manakala wajah disolek<br>bahan mekap berwarna-warni.<p>Pakaian mereka tidak berfungsi sebagai penutup aurat lagi, bukan untuk<br>melindungi kecantikan daripada pandangan lelaki bukan mahram, sebaliknya<br>mendedahkan habis-habisan. Sedangkan amalan itu ditegah.<p>Allah berfirman yang bermaksud: "Dan hendaklah kalian (wanita Islam) tetap<br>di rumah kalian berhias (bersolek) dan mendedahkannya (bertabarruj)<br>seperti mereka lakukan oleh orang-orang jahiliah dulu." (Surah al Ahzab,<br>ayat 33)<p>Selain terbabit amalan tabarruj, tradisi berpakaian dan bersolek kalangan<br>wanita moden sekarang membuktikan umat manusia akhir zaman terutama<br>wanitanya, sudah jauh berundur ke belakang untuk kembali ke zaman kuno dan<br>mewarisi cara hidup kolot manusia primitif zaman batu, atau<br>setidak-tidaknya mengamalkan cara hidup zaman jahiliah.<p>Hal ini jelas sekali kerana bukankah amalan menghiasi muka dengan tempelan<br>bahan mekap pelbagai warna yang dilakukan wanita moden sekarang sama<br>dengan amalan menconteng muka yang dilakukan manusia primitif zaman kuno<br>dulu?<p>Bukankah amalan mendedahkan aurat depan khalayak ramai yang dilakukan<br>wanita moden ini adalah amalan wanita zaman jahiliah. Tidakkah ini satu<br>kesinambungan antara tradisi zaman jahiliah dan tradisi zaman pasca moden<br>ini?<p>Memang berlaku perubahan positif dalam hal berpakaian untuk menutup aurat<br>di kalangan wanita Islam di negara kita dalam dekad mutakhir ini. Tetapi<br>malangnya, perubahan itu tidak menyeluruh kerana masih ramai yang tetap<br>dengan tradisi berpakaian mereka.<p>Jika ada yang memenuhi kewajipan menutup aurat, tidak memenuhi tuntutan<br>mengikut kehendak hukum syarak. Contohnya, memang sudah ramai wanita<br>memakai tudung tetapi pada masa sama, memakai baju dan kain atau seluar<br>ketat yang jelas memperlihatkan bahagian tertentu badan mereka.<p>Berpakaian seperti itu sudah tentu tidak diterima sebagai menutup aurat,<br>kerana menutup aurat dalam Islam bukan sekadar menutup kulit badan, tetapi<br>melindungi rupa bentuk kulit semua bahagian anggota badan.<p>Allah berfirman yang bermaksud: "Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang<br>beriman, hendaklah mereka menahan pandangan mereka dan memelihara kemaluan<br>mereka dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali apa biasa<br>nampak iaitu wajah dan kedua-dua tapak tangan) dan hendaklah mereka<br>menutup dada mereka dengan kain tudung mereka dan janganlah menampakkan<br>perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka."<p>Maksud ayat itu sangat jelas, namun seolah-olah belum dapat difahami<br>wanita. Buktinya mereka tidak mematuhi arahan menutup aurat itu<br>sepenuhnya. Malah, ramai yang langsung tidak menghiraukannya.<p>Mereka sebenarnya mempersendakan hukum Allah apabila menutup kepala dan<br>rambut sepenuhnya tetapi masih memperlihatkan bentuk anggota badan dalam<br>pakaian yang ketat sendat atau mendedahkan bahagian anggota lain seperti<br>kedua belah betis apabila memakai seluar, skirt atau sarung sempit yang<br>berbelah di bawah.<p>Masih ramai lagi wanita yang enggan memakai tudung kepala, atau hanya<br>menutup kepala dengan kelubung kecil, menampakkan bahagian depan dan ekor<br>rambut. Ia juga adalah perbuatan yang boleh dianggap sebagai<br>mempersendakan hukum Allah.<p>Demikian juga dengan amalan memakai tudung kepala pelbagai bentuk dan<br>fesyen. Walaupun mereka berjaya menutup kepala dan rambut, namun masih<br>mendedahkan tengkuk, leher serta sebahagian dada atau memperlihatkan<br>bentuk dada dalam baju yang ketat.<p>Semua fenomena mendedahkan aurat itu adalah ciri amalan tabarruj, amalan<br>kaum zaman jahiliah. Selain tradisi berpakaian, tradisi bersolek yang<br>termasuk dalam amalan tabarruj kurang diberi perhatian. Seolah-olah<br>larangan dalam hal ini tidak diketahui.<p>Keadaan wanita yang tidak terbabit dengan tabarruj ialah wanita yang tidak<br>keluar rumah, tidak bercampur-gaul dengan lelaki bukan muhrim dan apabila<br>keluar, tetap memakai pakaian menutup aurat sepenuhnya dan wajah mereka<br>tanpa bersolek.<p>Golongan terbabit dengan tabarruj ialah wanita yang keluar rumah dengan<br>berpakaian tidak sopan atau berpakaian ala Barat, mendedahkan banyak<br>bahagian aurat atau berpakaian sopan tetapi tidak menutup aurat sepenuhnya<br>atau berpakaian moden, ketat, singkat dan berbelah.<p>Allah mengetahui akibat baik dan buruk daripada segala tindak-tanduk<br>hamba-Nya, termasuk akibat buruk daripada pendedahan aurat atau perlakuan<br>tabarruj itu. Sehubungan itu, Allah mewajibkan wanita menutup aurat<br>mereka.<p>Firman Allah bermaksud: "Wahai Nabi, suruhlah isterimu dan anak<br>perempuanmu serta wanita yang beriman, supaya melabuhkan jilbab mereka<br>bagi menutup seluruh tubuh mereka (semasa mereka keluar). Cara yang<br>demikian lebih mudah untuk mereka dikenali (sebagai wanita yang baik),<br>maka dengan itu mereka tidak diganggu. (Ingatlah) Allah adalah Maha<br>Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah al-Ahzab, ayat 59)edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-8869366143730194282007-12-03T23:17:00.001+08:002007-12-03T23:17:25.813+08:00Sheikh Abdus Shamad Al-Falimbani penulis prolifikBicara Agama<br>-Utusan Malaysia -<p>Sheikh Abdus Shamad Al-Falimbani penulis prolifik<p><br>ALLAHYARHAM Wan Mohd. Shagir Abdullah (kanan) berdoa di pusara yang<br>dipercayai milik Sheikh Abdus Shamad Al-Falimbani.<br>--------------------------------------------------------------------------------<p><p>Koleksi Tulisan Allahyarham: WAN MOHD. SHAGHIR ABDULLAH<br>Karya Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani tidak sebanyak karya sahabatnya,<br>Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani. Ini kerana Sheikh Daud bin Abdullah<br>al-Fathani memperoleh ilmu pengetahuan dalam usia muda dan umurnya juga<br>panjang. Sedangkan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, mahupun Sheikh<br>Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari umumnya jauh lebih tua daripada<br>Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani bahkan boleh dijadikan ayahnya.<p>Walau bagaimanapun, Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani dan Sheikh Muhammad<br>Arsyad al-Banjari termasuk dalam klasifikasi pengarang yang produktif.<br>Sheikh Muhammad Arsyad al-Banjari terkenal dengan fiqhnya yang berjudul<br>Sabilul Muhtadin.<p>Sheikh Abdush Shamad al-Falimbani adalah yang paling menonjol di bidang<br>tasauf dengan dua buah karyanya yang paling terkenal dan masih beredar di<br>pasaran kitab sampai sekarang ini ialah Hidayatus Salikin dan Siyarus<br>Salikin.<p>Seluruh karangannya yang telah diketahui umum seperti di dalam carta.<p>Penjelasan-penjelasan lengkap mengenai karya-karya beliau boleh dirujuk<br>dalam buku berjudul, Sheikh Abdus Shamad Palembang Ulama Shufi dan Jihad<br>Dunia Melayu, pada halaman 96 hingga 148.<p>Wafat<p>Sebagaimana telah terjadi kekeliruan beberapa tulisan mengenai tahun<br>kelahiran Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, demikian halnya juga dengan<br>tahun kewafatannya. Perbahasan mengenai kewafatannya adalah dihuraikan<br>seperti yang berikut di bawah ini.<p>Dr M. Chatib Quzwain menulis dalam kertas kerja dan bukunya berjudul<br>Mengenal Allah Suatu Studi Mengenal Ajaran Tasauf Sheikh Abdus Shamad<br>al-Palimbani, halaman 180-181: Bahawa dalam tahun 1244 H/1828 M dikatakan<br>umur Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani 124 tahun. Baik pendapat Dr. M<br>Chatib Quzwain mahupun pendapat Dr. Azyumardi Azra perlu disanggah<br>berdasarkan fakta sejarah.<p>Sebelum mengemukakan hujah, selengkapnya penulis salin di bawah ini. Azra<br>menulis, "Meskipun saya tidak dapat menentukan secara pasti angka-angka<br>tahun di seputar kehidupannya, semua sumber bersatu kata bahwa rentang<br>masa hidup Al-Palimbani adalah dari dasawarsa pertama hingga akhir abad<br>kedelapan belas.<p>Al-Baythar menyatakan, Al-Palimbani meninggal setelah 1200/1785. Tetapi<br>kemungkinan besar dia meninggal setelah 1203/1789, iaitu tahun ketika dia<br>menyelesaikan karyanya yang terakhir dan paling masyhur, Sayr Al-Salikin.<br>Ketika dia menyelesaikan karya ini, mestinya umurnya adalah 85 tahun.<p>"Dalam Tarikh Salasilah Negeri Kedah diriwayatkan, dia terbunuh dalam<br>perang melawan Thai pada 1244/1828. Tetapi saya sukar menerima penjelasan<br>ini, sebab tidak ada bukti dari sumber-sumber lain yang menunjukkan<br>Al-Palimbani pernah kembali ke Nusantara. Lebih jauh lagi, waktu itu<br>mestinya umurnya telah 124 tahun terlalu tua untuk pergi ke medan perang.<p>"Walaupun Al-Baythar tidak menyebutkan tempat di mana Al-Palimbani<br>meninggal, ada kesan kuat dia meninggal di Arabia".<p>Tanggapan dari penulis bahawa sumber dari Al-Baythar yang menyebut tahun<br>kewafatan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani 1200 H/1785 M, seperti yang<br>disebut oleh Dr. Azyumardi Azra itu adalah ditolak.<p>Dengan disebutkannya bahawa Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani wafat tahun<br>1200 H/1785 M adalah sebagai bukti bahawa Al-Baythar tidak banyak tahu<br>tentang Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani. Bahkan tulisannya sendiri<br>bertentangan antara satu sama lainnya.<p>Cuba diperhatikan kalimat Dr. Azyumardi Azra dalam buku yang sama halaman<br>250, "Al-Baythar meriwayatkan, pada 1201/1787 Al-Palimbani mengadakan<br>perjalanan ke Zabid di mana dia mengajar murid-murid terutama dari<br>keluarga Ahdal dan Al-Mizjadi".<p>Bagaimanakah ini boleh terjadi, pada tempat lain Al-Baythar mengatakan<br>Al-Palimbani wafat setelah 1200 H/1785 M. Di tempat yang lain disebutnya<br>Al-Palimbani ke Zabid tahun 1201 H/1787 M. Oleh itu persoalan-persoalan<br>lain yang bersumber dari Al-Baythar mengenai Sheikh Abdus Shamad<br>al-Falimbani yang menyalahi sumber-sumber yang telah dianggap benar oleh<br>tradisi/mutawatir dunia Melayu adalah ditolak juga.<p>Sumber wafat 1200/1785 M penulis tegaskan adalah tidak tepat kerana<br>menyalahi dengan tulisan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani sendiri.<br>Kitab-kitab yang dikarang/diselesaikan oleh Sheikh Abdus Shamad<br>al-Falimbani sesudah tahun 1200 H/1785 M itu ialah Risalah Isra' wa<br>Mi'raj, yang dicatat oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani sendiri selesai<br>menulisnya pada tahun 1201 H, kira-kira bersamaan 1786/87 M. Umumnya, juga<br>diketahui ialah Siyarus Salikin jilid ke-IV, diselesaikan pada malam Ahad,<br>20 Ramadhan 1203 H di Taif, kira-kira bersamaan tahun 1789 M.<p>Pendapat Dr. Azyumardi Azra pada kalimatnya, "Ketika dia menyelesaikan<br>karya ini, mestinya umurnya adalah 85 tahun", adalah tertolak kerana tahun<br>kelahiran Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani yang dikemukakan oleh kedua-dua<br>sarjana tersebut adalah ternyata salah seperti yang telah disebutkan<br>sebelum ini.<p>Malahan ramai yang menduga bahawa kewafatan Sheikh Abdus Shamad<br>al-Falimbani tahun 1203 H/1789 M. Penulis memang tidak berani hanya dengan<br>menduga apabila tidak cukup bukti. Walau bagaimanapun penulis tetap<br>menolak tahun wafat Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani dalam tahun 1203<br>H/1789 M yang hanya berdasarkan tahun beliau selesai mengarang Siyarus<br>Salikin itu.<p>Malah penulis tetap yakin bahawa Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani memang<br>terlibat langsung dalam peperangan di antara Kedah-Patani melawan Siam<br>yang terjadi jauh sesudah tahun 1203 H/1789 M itu. Ini berdasarkan cerita<br>yang mutawatir, dikuatkan sebuah manuskrip salinan Haji Mahmud bin<br>Muhammad Yusuf Terengganu murid Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, telah<br>diketemukan kubur beliau dan lain-lain yang perlu dikaji dengan lebih<br>teliti.<p>Dr. M. Chatib Quzwain menyebut bahawa kubur Sheikh Abdus Samad<br>al-Falimbani di Palembang, Dr. Azyumardi Azra pula menyebut, "ada kesan<br>kuat dia meninggal di Arabia", kedua-dua pendapat tersebut bertentangan<br>dengan Al-Tarikh Salasilah Negeri Kedah. Juga bertentangan dengan cerita<br>popular masyarakat Islam di Kedah, di Patani, Banjar, Mempawah/Pontianak<br>dan tempat-tempat lain yang ada hubungan pertalian penurunan keilmuan<br>tradisional Islam dunia Melayu.<p>Selain itu, bertentangan pula dengan manuskrip Al-Urwatul Wutsqa karya<br>Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani yang disalin oleh Haji Mahmud bin<br>Muhammad Yusuf Terengganu, salah seorang murid Sheikh Abdus Shamad<br>al-Falimbani. Bertentangan pula dengan pembuktian bahawa diketemukan kubur<br>Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani di perantaraan Kampung Sekom dengan Cenak<br>termasuk dalam kawasan Tiba, iaitu di di Utara Patani.<p>Penulis tidak pasti sumber manakah yang digunakan oleh Dr. Azyumardi Azra<br>yang menyebut, "ada kesan kuat dia meninggal di Arabia" itu. Sedangkan<br>tulisan penulis dalam majalah Dian tersebut sekali-kali tidak merujuk<br>kepada Al-Tarikh Salasilah Negeri Kedah, tetapi ternyata jalan ceritanya<br>adalah sama. Pada waktu itu penulis tidak mengetahui bahawa riwayat<br>tersebut termaktub dalam buku tersebut. Buku tersebut diterbitkan tahun<br>1968, sedangkan cerita mengenai Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani penulis<br>dengar sejak tahun 1958 lagi.<p>Kemudian setelah tulisan awal (Dian, 1977) dan tulisan yang kedua<br>(Al-Fathaanah, 1983), kedua-duanya belum begitu banyak dijumpai hujah.<br>Maka tulisan yang seterusnya daripada itu termasuklah tulisan artikel ini,<br>menurut pertimbangan penulis cukup padat dengan pembuktian-pembuktian.<br>Percaya atau tidak terserah kepada penilaian para pembaca yang dapat<br>menggunakan akalnya.<p>Dalam penyelidikan, apabila pembuktian telah cukup, maka tidak ada alasan<br>untuk kita mempertahankan sesuatu kekeliruan itu. Mahu tidak mahu kita<br>mesti mengikut kebenaran pembuktian. Jika di belakang hari ternyata<br>tulisan penulis keliru, insya-Allah penulis akan mengikut siapa saja yang<br>dapat membetulkannya dengan syarat berdasarkan pembuktian-pembuktian yang<br>cukup kuat pula.<p>Keturunan<p>Mengenai keturunan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, maklumat terawal<br>hanya dijumpai dalam karya-karya Sheikh Yasin Padang, bahawa beliau<br>menulis anak Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani bernama Fathimah.<p>Memperhatikan bahawa ramai ulama Asia Tenggara menerima sanad daripada<br>Fathimah binti Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, bererti beliau ini adalah<br>seorang ulama, walau pun beliau seorang perempuan. Di antara ulama-ulama<br>tanah Jawi sebagai murid Fathimah binti Sheikh Abdus Shamad al- Falimbani<br>ialah Sheikh Azhari bin Abdullah al-Falimbani, Sheikh Nawawi al-Bantani<br>dan ramai lagi.<p>Walau bagaimanapun sehingga artikel ini ditulis, belum diketahui keturunan<br>Fathimah binti Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani itu, kemungkinan<br>keturunannya berada di Mekah.<p>Antara kitab karangan Sheikh Abdush Shamad al-Falimbani<p>1. Zahratul Murid fi Bayani Kalimatit Tauhid, 1178 H/1764 M.<p>2. Risalah Pada Menyatakan Sebab Yang Diharamkan Bagi Nikah, 1179 H/1765 M.<p>3. Hidayatus Salikin fi Suluki Maslakil<p>Muttaqin, 1192 H/1778 M.<p>4. Siyarus Salikin ila 'Ibadati Rabbil 'Alamin, 1194 H/1780 M-1203 H/1788 M.<p>5. Al-'Urwatul Wutsqa wa Silsiltu Waliyil Atqa.<p>6. Ratib Sheikh 'Abdus Shamad al-Falimbani.<p>7. Nashihatul Muslimina wa Tazkiratul Mu'minina fi Fadhailil Jihadi wa<br>Karaamatil Mujtahidina fi Sabilillah.<p>8. Ar-Risalatu fi Kaifiyatir Ratib Lailatil Jum'ah<p>9. Mulhiqun fi Bayani Fawaidin Nafi'ah fi Jihadi fi Sabilillah<p>10. Zatul Muttaqin fi Tauhidi Rabbil 'Alamin<p>11. 'Ilmut Tasawuf<p>12. Mulkhishut Tuhbatil Mafdhah minar Rahmatil Mahdah 'Alaihis Shalatu was<br>Salam<p>13. Kitab Mi'raj, 1201 H/1786 M.<p>14. Anisul Muttaqin, manuskrip dalam simpanan penulis.<p>15. Puisi Kemenangan Kedah.edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-17795665161679647502007-12-03T22:37:00.000+08:002007-12-03T22:37:34.893+08:00PesantrenVirtual.com - Tips Memuji dan Dipuji dalam Islam<a href="http://www.pesantrenvirtual.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1077&Itemid=4">PesantrenVirtual.com - Tips Memuji dan Dipuji dalam Islam</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-65528787648857852092007-12-03T22:30:00.000+08:002007-12-03T22:30:12.360+08:00Download « ANJAR NUGROHO SITE<a href="http://pemikiranislam.wordpress.com/download/">Download « ANJAR NUGROHO SITE</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-50784839923221689312007-12-03T22:28:00.000+08:002007-12-03T22:28:10.260+08:00ANJAR NUGROHO SITE<a href="http://pemikiranislam.wordpress.com/">ANJAR NUGROHO SITE - Pemikiran Islam</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-25707277631316636702007-12-03T22:02:00.000+08:002007-12-03T22:02:03.831+08:00Quran Digital dotcom :: Website Al-Qur'an Digital Indonesia<a href="http://www.qurandigital.com/download-mp3-quran.php">Quran Digital dotcom :: Website Al-Qur'an Digital Indonesia</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-81775242377285542162007-12-03T21:59:00.000+08:002007-12-03T21:59:28.698+08:00Media Muslim INFO .:Situs Umat Islam Terdepan Terpercaya:. - Depan<a href="http://www.mediamuslim.info/">Media Muslim INFO .:Situs Umat Islam Terdepan Terpercaya:. - Depan</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-77978136876249324832007-12-03T21:57:00.000+08:002007-12-03T21:57:43.032+08:00Citcat<a href="http://www.citcat.com/">Terjemahan Bahasa english ke Bahasa Melayu</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-83508014531570966072007-12-03T21:43:00.000+08:002007-12-03T21:43:07.962+08:00myspace layouts - myspace backgrounds - friendster layout - free myspace layouts | and lots more to pimp your profile<a href="http://layoutvenue.com/swirl.php">myspace layouts - myspace backgrounds - friendster layout - free myspace layouts | and lots more to pimp your profile</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-20744635121701817282007-12-03T18:47:00.000+08:002007-12-03T18:47:09.218+08:00puteri site's - TAUBAT<a href="http://fikir.multiply.com/reviews/item/14">puteri site's - TAUBAT</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-67482425036290276202007-12-03T18:39:00.000+08:002007-12-03T18:39:10.689+08:00Index of /<a href="http://alquran.kokpasir.com/">Al Quran/</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-864365068414271022007-12-03T18:38:00.000+08:002007-12-03T18:38:22.742+08:00Bacaan Al Quran, Juz Amma<a href="http://juzamma.pesisir.net/">Bacaan Al Quran, Juz Amma</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-48280994922440143262007-12-03T18:37:00.000+08:002007-12-03T18:37:43.792+08:00Kehidupan berasaskan Al-Quran dan Hadis menjamin kebahagiaan didunia dan diakhirat<a href="http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/">Kehidupan berasaskan Al-Quran dan Hadis menjamin kebahagiaan didunia dan diakhirat</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-58591091752262482502007-12-03T18:34:00.000+08:002007-12-03T18:34:43.679+08:00... .. . Resensi Buku Islam<a href="http://buku-islam.blogspot.com/">... .. . Resensi Buku Islam</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-84883210759365601022007-12-03T18:33:00.000+08:002007-12-03T18:33:53.268+08:00SquirrelMail 1.4.9a<a href="http://www.giantproduct.com:2095/3rdparty/squirrelmail/src/webmail.php">SquirrelMail 1.4.9a</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-57371303289830400912007-07-30T13:09:00.000+08:002007-07-30T13:09:14.227+08:00Sigitwahyu.com: Melembutkan hati dengan ilmu dan hikmah<a href="http://www.sigitwahyu.com/">Sigitwahyu.com: Melembutkan hati dengan ilmu dan hikmah</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-40036845095931703272007-07-30T13:08:00.000+08:002007-07-30T13:08:01.089+08:00Saifulislam Online - Sejarah Disyariatkan Puasa Ramadhan<a href="http://saifulislam.com/artikel/sejarahpuasa.html">Saifulislam Online - Sejarah Disyariatkan Puasa Ramadhan</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-39923179690501007212007-07-30T13:06:00.000+08:002007-07-30T13:06:19.121+08:0030 Hikmah Ramadhan<a href="http://www.maxis.com.my/islamic/hikmah_ramadhan.asp">30 Hikmah Ramadhan</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-20667935845968497872007-07-30T13:05:00.001+08:002007-07-30T13:05:51.398+08:00ALSOFWAH.OR.ID<a href="http://www.alsofwah.or.id/index.php?pilih=lihatannur&id=128">ALSOFWAH.OR.ID</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-57798003753115578742007-07-30T13:05:00.000+08:002007-07-30T13:05:15.785+08:00Al Ikhlas Podcast<a href="http://alikhlas.podomatic.com/">Al Ikhlas Podcast</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-39087694354146555172007-07-30T13:04:00.000+08:002007-07-30T13:04:07.443+08:00Yayasan Fatimah<a href="http://www.fatimah.org/index1.htm">Yayasan Fatimah</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-79936098607707683182007-07-30T13:01:00.000+08:002007-07-30T13:01:39.476+08:00Mediamuslim .:. Portal MP3 Islamik Anda || Gedung Dakwah, Hikmah Dan Tarbiyah Islamiah<a href="http://www.mediamuslim.com/html/">Mediamuslim .:. Portal MP3 Islamik Anda || Gedung Dakwah, Hikmah Dan Tarbiyah Islamiah</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5134851232441686819.post-22435036996483578272007-07-30T13:00:00.000+08:002007-07-30T13:00:43.559+08:00Indeks Koleksi Islam<a href="http://media.isnet.org/islam/">Indeks Koleksi Islam</a>edihttp://www.blogger.com/profile/13217985675720096671noreply@blogger.com0